Német kikötők és gazdasági jelentőségük 1/2 (Bréma, Wilhelmshaven, Rostock és Lübeck kikötői)

Az előző blogbejegyzésben, ahol pár érdekességet soroltunk fel a német gazdaságról (Link), szó esett Németország kikötőiről is. Sorozatunkat folytatjuk azzal, hogy ezeket a kikötővárosokat jobban górcső alá vesszük.

Németország legfontosabb kikötővárosa Hamburg, amely a 2014-es adatok szerint a teljes német kikötőforgalom 40%-át adta, ez 136,6 millió tonnát jelent. Nem szabad elmenni a többi mérvadó kikötő mellett sem, Bréma, Wilhelmshafen, Rostock és Lübeck is hatalmas szerepet játszanak a német teherhajóforgalomban, ezzel a gazdaságban. Cikkükben ezekről a kikötőkről lesz szó, Hamburg egy külön blogbejegyzésben kerül bemutatásra.

2019-ben a német kikötőkben összesen 294,5 millió tonna áruforgalmat bonyolítottak le elsősorban Németország kereskedelmi partnereivel, így Kínával, az USA-val és Oroszországgal.

Brémai kikötő:

Bréma nem csak a Brémai muzsikusok című Grimm mese (a szamár, a kutya, a macska és a kakas története) miatt vált híressé. Bréma és Bremerhaven város kikötője Hamburg után a második legnagyobb német tengeri kikötő, melynek az áruforgalma 2017-ben 74 millió tonna volt. Az áruforgalom 86 %-a konténerben kerül kiszállításra. A brémai kikötő sok kikötőrészre és terminálra tagozódik, többek között konténer-terminálra, autó-terminálra és mezőgazdasági termés / gyümölcs-terminálra. Legfőképpen az USA-ból jövő forgalom dominál, de fogadás szempontjából az USA mellett Hollandia, Norvégia is jelentős szerepet játszik.  Kirakodás után az átvett áruk felét vasúton, konténerekben szállítják el.

brema_ungarnconsulting.jpg

 

Wilhelmshaven

Wilhelmshaven a legfontosabb olajimport kikötő Németország számára. 2017-ben az összesített árucsere 28,2 millió tonna volt, ezeknek az áruknak a 60%-át pedig olajvezetéken keresztül szállítják el innen. Nagy-Britanniából, Oroszországból és Skandináviából érkeznek ide szállítmányok. Wilhelmshaven azért, hogy versenyképes kikötő maradjon a többi kikötővel szemben, egy új mélyvízi konténerkikötőt épített és nyitott meg 2012-ben.

wilhelmshaven_ungarnconsulting.png

 

Rostock

Németország 4. legnagyobb, egyben a Keleti-tenger legnagyobb kikötője Rostock, . A 12. században a kereskedők alapította Hanza-szövetség tagja volt. Közlekedési szempontból kedvező földrajzi elhelyezkedésű város, ugyanis kikötője szárazföldi és tengeri irányból is jól megközelíthető. Rostock az egyetlen mélyvízi és univerzális kikötő a német Keleti-tenger területén, mely legnagyobb részének tulajdonosát a Rostock Port GmbH képezi. A modern olajkikötőnek 2017-ben az áruforgalma 28,8 millió tonna volt. Legfőképpen orosz, skandináv, balti kereskedelmi kapcsolatok jellemzik a kikötővárost, amely számára a hajózás és a hajóépítés is fontos ágak. Továbbá több létesítményt is fenntart gabona, szén, trágya, cement számára. Összesen 47 hajóhellyel rendelkezik, amiből 25 speciális, emellett rendelkezik egy terminállal a darabáruknak is. Jellemzően roll on/ roll off forgalom van jelen, ami a következőt jelenti: a közúti tehergépkocsi vagy felépítmény folyami bárkán történő továbbítása két kikötő között. A rakodás gyors és biztonságos, mivel a jármű egy áthidaló szerkezeten (rámpán) keresztül saját kerekein gurul fel, illetve le a bárkára, bárkáról. A rakodás módja miatt RoRo (roll on-roll off) forgalomnak nevezik (további érdekességeket itt olvashatnak: https://ko.sze.hu/catdoc/list/cat/7086/id/7089/m/4974 ). Ezen kívül a kikötőgazdálkodás kb. 16 ezer munkahelyet teremt itt.

Ez a remek német nyelvű dokumentumfilm mutatja be a rostocki kikötő múltját és jelenét:

 

 

Lübeck

Lübeck, Schleswig-Holstein szövetségi tartomány második legnagyobb városa nemcsak az egyik legfontosabb Hanza-város volt a középkorban, hanem évszázadokig a Hanza-szövetség központja is egyben. Jelenleg Rostock után a második legnagyobb Keleti-tenger kikötő, továbbá Európa egyik legnagyobb kompkikötőjével rendelkezik. A város a Trave folyó mellett fekszik, amelyet az Elba-Lübeck csatorna köti össze az Elbával.

Nem kifejezetten gazdasági vonatkozású információ, de Lübeckben született (többek között) Thomas Mann, a 20. századi német nyelvű irodalom egyik legjelentősebb alakja (pl. Varázshegy; Lotte Weimarban; Doktor Faustus stb.),  illetve Willy Brandt, Nyugat-Berlin egykori polgármestere, a II. vh. utáni első szociáldemokrata szövetségi kancellár.

A lübecki kikötő 2018-ban az áruforgalma 25 millió tonna volt, így a kikötő meglehetősen nagy gazdasági jelentőséggel bír a régióban (legnagyobb üzemeltetője a Lübecker Hafengesellschaft). Egyesek szerint vezető RoRo-csomópontnak lenne célszerű továbbfejleszteni Lübecket Skandinávia, Oroszország és a Baltikum viszonylatokba.

Az alábbi videó ad némi "relaxálós" bepillantást Lübeck belvárosába, kikötőjébe, némileg alkalmazkodva a mai esős / szeles péntek délután hangulatához.

 

 

A következő bejegyzésünkben a legnagyobb német kikötőről, Hamburgról lesz szó.