Karácsonyi kiskereskedelem Ausztriában és Németországban

Visszaesés a karácsonyi kiskereskedelmi eladásokban

A kiskereskedelmi szektorban különösen fontos a karácsony előtt időszak, hiszen az éves forgalom jelentős része novemberben, illetve decemberben realizálódik. Nem véletlen tehát, hogy a gazdaságkutató intézetek különös figyelmet fordítanak a karácsonyi szezonnal kapcsolatos előrejelzésekre és elemzésekre.  

Mi a helyzet a karácsonyi kiskereskedelemmel kapcsolatban Németországban és Ausztriában?

A kilátások borúsak, legalábbis nem olyan fényesek, mint a járványt megelőző időszakban. Az Osztrák Gazdaságkutató Intézet (Wifo) becslése szerint Ausztriában a decemberi teljes kiskereskedelmi árbevétel nominálisan 7,28 milliárd euróra nő (2021. december: 6,72 milliárd euró).

christmas-shopping-1088186_960_720.jpg

Kép forrása

 Az inflációtól megtisztítva ez 0,8% mínusznak felel meg – mondta Marcus Scheiblecker, a Wifo közgazdásza múlt pénteki sajtótájékoztatóján. A Wifo az év egészére vonatkozóan 72,5 milliárd eurós értékesítési volument feltételez a kiskereskedelemben (nem számítva a gépjárműkereskedelmet és a benzinkutakat), ami 6,3% növekedést jelent. Termékenként átlagos áremelkedésekkel számolva és inflációtól megtisztítva ez azonban 1,0% mínusznak felel meg.

handelsverband.pngRainer Will, az Osztrák Kereskedelmi Szövetség (Handelsverband) ügyvezető igazgatója szerint idén az osztrákok 38%-a szeretné utalvánnyal megörvendeztetni szeretteit. 35% ruhát, 30% játékot szeretne a karácsonyfa alá tenni. Valamivel több, mint minden negyedik (27%) pedig könyveket szeretne ajándékozni.

Hasonló tendencia tapasztalható a németországi kiskereskedelemben is. Bár nem annyira drasztikus a kiskereskedelmi kereslet csökkenése, mint korábban tartottak tőle, de a tendencia egyértelműen negatív.

Felmérések szerint csupán a megkérdezettek 48%-a tervez a korábbi évhez hasonló mennyiségben termékeket vásárolni, a 52%-a ennél kevesebbet.

A németországi vásárlók fejenként átlagosan 299 eurót terveznek ajándékokra kiadni, a tavalyi 325 eurós értékkel szemben, ami 8%-os csökkenést jelent. Érdekesség, hogy a férfiak 332 eurót terveznek ajándékokra költeni átlagosan, szemben a hölgyek 290 eurós átlagával.

Ausztriában az átlagos karácsonyi ajándékvásárlás értéke 395 euró, ami 15%-kal alacsonyabb érték, mint tavaly, ugyanakkor közel 100 euróval több, mint Németországban.

A legkedveltebb ajándékok közé tartoznak az élelmiszerek (65%; beleértve az édességeket, alkoholos italokat és különféle ajándékkosarakat), ruházati termékek, illetve könyvek és játékok. A német vásárlók azonban nem csak az ajándékok megvásárlásánál terveznek spórolni, 45% a karácsonyi étkezéseknél, 65% pedig a karácsonyi díszkivilágításon tervez költséget csökkenteni.

Azok aránya, aki nem terveznek ajándékot vásárolni, a tavalyi értékhez hasonlóan 12% maradt. A GFK trendkutatói szerint a családosok változtatnak legkevésbé a vásárlási szokásaikon, hiszen „ki szeretne látni könnyes gyerekarcokat a karácsonyfa mellett”.

gfk_2022_legkedveltebb_karacsonyi_ajandekok.jpg

 Grafikon forrása

Egy további érdekes, egyben szomorú adat a német kiskereskedelemből: a koronavírus óta 41.000 kiskereskedelmi egység zárt be, a járvány előtti időszakban a boltbezárások átlagos száma évi 5.000 volt. A járvány okozta keresletcsökkenés mellett a magas bérleti díjakat, illetve az elszabaduló energiaárakat okolják a kiskereskedők.

Figyelemreméltó, hogy a boltbezárások nem csak a vélhetően alacsonyabb tőkével és/vagy tartalékkal rendelkező kiskereskedelmi vállalatokat érinti, hanem a nagyobb, országos lefedettségű láncokat is. Ez utóbbiak az egységeik 30%-át zárták be 2019 óta. 

 

Források:

https://www.nachrichten.at/wirtschaft/inflation-truebt-das-weihnachtsgeschaeft;art15,3760508

https://www.wienerzeitung.at/nachrichten/wirtschaft/oesterreich/2171985-Reales-Minus-bei-Weihnachtsumsatz-des-Einzelhandels.html

https://www.nachrichten.at/wirtschaft/inflation-truebt-das-weihnachtsgeschaeft;art15,3760508

https://www.onlinemarktplatz.de/217071/weihnachten-2022-ein-drittel-der-deutschen-spart-bei-geschenken/

https://www.ebayinc.com/stories/press-room/de/bundesweite-umfrage-zeigt-hohe-inflation-sorgt-bei-deutschen-konsumenten-f%C3%BCr-preisbewusste-weihnachten/

https://bnn.de/karlsruhe/weihnachtsgeschaeft-und-hohe-inflationsrate-was-erwarten-die-einzelhaendler-der-region

https://www.morgenpost.de/wirtschaft/article237145879/laeden-schliessen-einzelhandel-attraktivitaet-einkaufen.html