A Volkswagen krízis – az érem másik oldala

depositphotos_660106182-stock-photo-lindesnes-norway-august-2022-volkswagen.jpgA Németország vagy az autóipar iránt érdeklődők temérdek hírben olvashatják a német autóipar, azon belül is a Volkswagen konszern vergődését, és hogy az elektromos autók térnyerésével, hogy mentek el mellettük az amerikai és a kínai vetélytársaik, mert nem váltottak idejében. Ez a bejegyzés arra tesz kísérletet, hogy bemutassa annak a bizonyos éremnek a másik oldalát is, amelyet a média nem igazán hangoztat, miszerint hogy a VW nem csupán saját hibájából került nehéz helyzetbe.

A Volkswagen, azaz a népautó a kezdeti törekvéseiből – miszerint a német átlagpolgárt lássa el megfizethető és megbízható autókkal – mára a világ egyig legnagyobb autógyártó konszernje lett. A cégcsoport neve alatt gyártják a VW-ken kívül többek között az Audit, a Seatot, a kistestvér Cuprát vagy a Škodát, de olyan luxusmárkákat is, mint a Porsche, Bentley vagy a Lamborghini. Hatalmas piacuk van az USA-ban, Dél-Amerikában és a távol-keleti gazdasági nagyhatalom Kínában is.

 

A VW AG szerkezete

A hírnevét sokszor, sok minden megtépázta már a 87 éves története alatt. A második világháború után a nemzetszocialisták által alapított gyárat a britek szerezték meg, de három év után visszakerült Németországhoz. 1960-ban részvénytársasággá alakították, és a kétezres évek elején a Porsche elkezdett részesedést vásárolni a cégcsoportban, folyamatosan növelve a tulajdonrészét. A nem titkolt céljuk az volt, hogy felvásárolják a Volkswagen csoportot, mellyel hosszú éves harc és huzavona vette kezdetét a két gyár között, melyből végül a VW került ki győztesen, ugyanis végül a Porschét integrálták a wolfsburgi Volkswagen konszernbe, a Volkswagen AG fokozatosan olvasztotta be a sportautó gyártót, kifizetve a Porsche hatalmas, több milliárd eurós tartozásainak nagy részét. És persze ne feledjük a dízel botrányt sem, vagyis amikor 2015-ben az amerikai környezetvédelmi hatóság felfedte, hogy a Volkswagen az elmúlt hat évben úgy manipulálta dízel üzemű autóinak motorvezérlő szoftverét, hogy károsanyag-kibocsátási teszteken a kipufogógáz nitrogén-oxid tartalma a törvények által előírt érték alatt maradjon, normál üzemben azonban az autók emissziós értékei jóval a határérték fölött voltak. Ez négy év lejtmenetbe és 28 milliárd euróba került a VW-nek, de ők köszönik szépen, jól vannak.

Az elmúlt hetek alatt újabb viharfelhők láthatóak a cégcsoport feje fölött. A konszern vezérigazgatója ugyanis bejelentette, hogy erőteljes költségcsökkentésbe kell kezdeniük, amely a németországi üzembezárásokat és a létszámleépítéseket is magában foglalhatja. Természetesen záporoztak a kritikák a VW-re, hogy elment mellettük az idő, nem fektettek elég figyelmet és energiát az elektromobilitásra, és a kínai és amerikai vetélytársai elszáguldottak mellettük. Úgy, hogy évtizedek óta jelen vannak ezeken a piacokon, így pontosan láthatták, hogy a BYD és a Tesla milyen ütemben fejlődik. Ezen felül sűrűbben váltogatták az elektromobilitási stratégiájukat, mint más azt a bizonyos ruhadarabot. A legnagyobb e-autó lobbistákból a leghangosabb ellenzőkké váltak hónapok leforgása alatt. Ezek a kritikák mind igazak, de sokan elfeledkeznek az érem másik oldaláról, hogy miért küzd ekkora nehézségekkel a VW, még a német versenytársaihoz (BMW, Mercedes) mérten is.

Ehhez néhány ténnyel tisztában kell lenni. A wolfsburgi székhelyű cég a csaknem 90 éves története alatt egyetlen alkalommal sem zárt be hazai üzemet, legfeljebb átszervezésre vagy átcsoportosításokra került sor, de a munkaerő érdekeinek sérelme nélkül, azaz nem rúgtak ki senkit költségcsökkentésre hivatkozva. Emellett 1994-ben megkötöttek Németország második legnagyobb szakszervezetével, az IG Metallal egy megállapodást, mely szerint 2029-ig semmiféle leépítést nem fognak eszközölni. Magyarán a VW tett egy vállalást, hogy 35 évig a munkahelyek biztonságban vannak. Ez a megállapodás remekül mutatja be, hogy a szakszervezetek mennyire rendkívül erős pozícióban vannak. Különösen az az IG Metall, amely bár Frankfurti székhelyű, de a VW központtal együtt Alsó-Szászországban, azon belül is Wolfsburgban van az igazi központjuk. Ahhoz tehát, hogy az elektromobilitásra, az elektromos stratégiára, az e-autó gyártásra való átállásra, tervezésre bármilyen forrást tudjanak fordítani, nem számolhattak az esetleges költségcsökkentésből befolyó pénzekkel, mert nem mertek háborúba kezdeni az IG Metallal, félve a következményektől.

 depositphotos_712194438-stock-photo-varna-bulgaria-september-2023-retro.jpgVolkswagen Beetle. A fotó illusztráció, forrás: Depositphotos

A másik problémához vissza kell menni 1960-ig. Ekkor alakították részvénytársasággá a VW csoportot, amelyben 20%-ot kapott Alsó-Szászország (Niedersachsen) tartománya. Emellett bekerültek a vezetőségbe is, így a tartománynak beleszólása van minden olyan döntésbe, amely létszámleépítéssel vagy üzembezárással járna. Mivel Niedersachsen egy hagyományosan szociál-demokrata tartomány, soha szóba sem jöhetett, hogy bárkit elbocsássanak vagy üzemet zárjanak be költségoptimalizálásra hivatkozva, hiszen ezeket a döntéseket azonnal megvétózták. Sok szakértő szerint ez az a béklyó, ami miatt a megváltozott és felgyorsult világban a VW nem tud olyan gyorsan alkalmazkodni és változtatni, mint a nagy német vetélytársaik, a BMW vagy a Mercedes.

Most azonban eljött a nagy bejelentés, Oliver Blume vezérigazgató bejelentette, hogy a megemelkedett költségek miatt felrúgni készül az 1994-es megállapodást, és üzembezárásokra, leépítésekre készül. Ezeket vélhetően nem Alsó-Szászországban, hanem más tartományokban teszi meg, mivel a vétójoga még mindig ott van a szabadállamnak. Azonban az elszálló energiaárakra, a német kormány gazdasági fellendülést hozó versenyképességi intézkedések elmaradására valahogy reagálnia kell az autógyárnak. És úgy tűnik, most valóban vastagok azok a viharfelhők, ha nyílt háborúba kezdenek a szakszervezetekkel és a tartományi kormánnyal. Azzal azonban Alsó-Szászország vezetése, és még a német szövetségi kormány is tisztában van, hogy ez a cégcsoport túl nagy ahhoz, hogy bukni hagyják. Az, hogy végül ebből is kimászik-e a VW, mint tette azt számtalanszor a története során, már a jövő zenéje lesz.

 

Az összefoglalót dr. Dóka Milán a németországi és ausztriai üzletfejlesztéssel foglalkozó, Ungarnconsulting-cégcsoporthoz tartozó Savaria BVH GmbH senior üzletfejlesztési és stratégiai menedzsere, a nürnbergi székhelyünk vezetője készítette.

facebook-logo-966bbfbc34-seeklogo_com.pngSzakmai hírekért, újdonságokért, programajánlókért, üzletfejlesztéssel, német & osztrák piacralépéssel kapcsolatos hírekért kövessen minket a Facebookon is!