A nemzetközi autópiac német szemmel

depositphotos_6814218-stock-photo-luxury-sport-car.jpgA Német Autóipari Szövetség (VDA) által január közepén nyilvánosságra hozott, többek között az Európai Autóipari Szövetség (ACEA) nyilvántartásán alapuló adatok szerint 2023-ban a világ valamennyi, az autós mobilitás szempontjából jelentős piacán emelkedett a forgalomba hozott autók száma az egy évvel korábbihoz képest.

Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy az elmúlt évben már nem a Covid, hanem – részint Európában, részint a világ más térségeiben – a geopolitikai és makrogazdasági bizonytalanságok a kereslet visszafogottságához vezettek, s ez az ágazat termelésére is rányomta bélyegét. A tartósan magas energia- és fogyasztói árak szintén negatívan hatottak a kereslet alakulására.

Európa: még távol a Covid előtti darabszámtól

2023-ban

  • az európai személygépkocsi-piacon (EU, EFTA és Egyesült Királyság) 12,85 millió új járművet, 13,7,
  • ezen belül az Európai Unió tagországaiban 10,55 millió darabot, az előző 13,9 százalékkal

többet hoztak forgalomba, mint egy évvel korábban.

Emlékezetes, hogy 2022-ben még súlyos alkatrészhiány fékezte az ágazatot, s akkor - a 2023. évi dinamikához alacsony bázist teremtve - az Európai Unió tagországaiban összességében kevesebb autót helyeztek forgalomba, mint 1993 óta bármikor.

A múlt évi fellendülés annyiban viszonylagos, hogy az európai személygépkocsi-piac csaknem ötödével (19 százalékkal) még mindig elmaradt az új forgalomba helyezések válság előtti, azaz 2019. évi 15,3 milliós darabszámától. Az Unió tizenhárom „új”, azaz 2004 után csatlakozott tagországa annyiban rontja az európai átlagot, hogy az ott forgalomba hozott 1,27 milliós darabszám csupán 12,5 százalékkal haladja meg a 2022. évit.

Eközben az EU-ban az újonnan kibocsátott elektromos meghajtású autók száma az év egészében 37 százalékkal 1,54 millióra nőtt. Piaci részesedésük 14,6 százalékra emelkedett, és ezzel megelőzték a dízelüzemű járműveket. Utóbbiak egyre kevésbé népszerűek, piaci részesedésük közel 3 százalékponttal, 13,6 százalékra zsugorodott.

kep1_9.pngA Volkswagen továbbra is európai piacvezető: a cégcsoport az Európai Unió tagországaiban 2,75 millió darab forgalomba hozatalával 26 százalékos piaci részesedést ért el. A fotó illusztráció, forrás: Adobe Stock

A típusok szerinti megoszlást tekintve: a Volkswagen továbbra is európai piacvezető: a cégcsoport az Európai Unió tagországaiban 2,75 millió darab forgalomba hozatalával 26 százalékos piaci részesedést ért el úgy, hogy ezen belül az anyavállalat termékeiből 1,15 millió darabot értékesítettek. A második helyen az Opel anyavállalata, a Stellantis következett 1,88 millió eladott autóval és 18, harmadik – az előző évhez hasonlóan - a Renault-csoport 1,15 millió autóval és 11 százalékos piaci részesedéssel. A BMW tavaly 722,8, a Mercedes-Benz 597,5, míg a Tesla 279,0 ezer darab autót értékesített.

Az különösen figyelemre méltó, hogy az európai országokban 2023 decemberében forgalomba hozott 1,05 milliós darabszám 4 százalékkal kevesebb az előző év utolsó havinál. Ezen belül az Európai Unió tagországaiban az egy évvel korábbi magas kiindulóponthoz képest decemberben 3,3 százalékkal, 867 ezerre csökkent az újonnan forgalomba helyezett autók száma.

Az éves tendenciával ellentétes irányú változás fő oka a német piacon végbement fordulatban, az elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatás megszüntetésében keresendő, ami – 2022 decemberéhez képest – 23 százalékos visszaeséshez vezetett. A térség összes nagyobb piacát hasonló irányú fejlődés, bár a németországitól szerényebb mértékű visszaesés jellemezte; annak mértéke Franciaországban „csak” 15, Spanyolországban 11, az Egyesült Királyságban 10, Olaszországban pedig 6 százalék volt.

Jürgen Pieper autóipari elemző az ARD pénzügyi szerkesztőségének adott interjúban úgy fogalmazott, hogy a támogatások megszüntetésétől függetlenül is megfigyelhető egyfajta ellenmozgást az elektromobilitás terén: „Számos fogyasztói körben és fórumon az emberek azt kérdezik maguktól, van-e értelme mostanság elektromos autót vásárolni, vagy inkább várjanak még a váltással."

Év/év összevetésben tavaly a nagy piacok, azaz Franciaország, Olaszország és Spanyolország 16-19, míg Németország csak 7,3 százalékos növekedést könyvelhetett el. „A problémát jelenleg a német piac jelenti, ahol az elektromos járművek iránti kereslet visszaesése tapasztalható" – mondta a szakértő. Ennek sok köze van ahhoz, hogy a vásárlók bizonytalanok a támogatások tisztázatlan jövőjével kapcsolatban. „Talán néhányan úgy gondolják, hogy valamikor ismét jön egy bónusz, és kivárnak."

Az idei évre a szakértő különösen Németországban gyönge évkezdetre számít, az első negyedévben százalékban kifejezve kétszámjegyű visszaesést vár az új autók eladásában. Dél-Európában ezzel szemben sokkal jobban állnak a dolgok. Európa-szerte ezért a visszaesés valószínűleg csak csekély mértékű lesz. Pieper aztán az év folyamán - Németországban is - fellendülésre számít.

kep2_8.pngA kép illusztráció, forrás: Adobe Stock

Kína, USA, India és a többiek…

A világ első számú autópiacának számító Kínában 2023-ban 25,8 millió új autót regisztráltak. Egy év alatt ennél több személygépkocsit még soha nem adtak el a világ korábban legnépesebb országában. Az előző, 2022. évhez képest tavaly 11, a rekordévnek számító 2017-hez képest pedig csaknem 7 százalékos növekedést regisztráltak. A kínai személygépkocsi-piac így szembe szállt a kínai gazdaság egészének lassuló tendenciájával, s az egyébként gyöngülő gazdaság fontos pillérének bizonyult. A növekedés mértéke december hónapban különösen erős, 24 százalék volt; úgy, hogy a decemberben realizált 2,77 milliós darabszám az eddigi legmagasabb havi értékesítési szintnek számít.

Az amerikai könnyűgépjárművek, (azaz személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek) piaca dinamikus fejlődést mutat. A 15,46 milliós értékesítési szám 12 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, de 9 százalékkal még mindig elmarad a válság előttitől, azaz a 2019. évitől.

Az indiai személyautó-piac növekedése a múlt év végéhez közeledve kissé gyengült, de továbbra is pozitív maradt. A 2023-as év egészében a személygépkocsi-eladások 8 százalékkal nőttek az előző évhez képest. 4,10 millió új járművet helyeztek forgalomba. Ezzel India megőrizte harmadik helyét a világ nagy egyéni személygépkocsi-piacai között, amelyet 2022-ben vett át Japántól.

Ahol a 2023. évi 4,0 milliós darabszám 16 százalékos növekedést jelent a 2022. évihez képest, s ezek szerint a felkelő nap országa – tehát egy évvel korábban leszorulva a dobogóról - a negyedik legfontosabb személygépkocsi-piacnak számít. Ez akkor is igaz, ha a 2019. évivel összehasonlítva még mindig 7 százalékos a lemaradás.

A brazil könnyűgépjármű-piac (személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek) 2023-ban is jól teljesített az előző évhez képest. Az év során összesen csaknem 2,18 millió darabot adtak el, 11 százalékkal többet, mint 2022-ben, bár ez jó 18 százalékkal még mindig elmaradt a válság előtti szinttől.

A mexikói könnyűgépjármű-piac (személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek) eladásai – 1,36 milliós darab – jelentősen, egynegyedével haladta meg az előző évit, s 3 százalékkal a 2019. évinél is több. 

 Az összefoglalót Juhász Imre volt külgazdasági szakdiplomata, a Magyar-Bajor Baráti Társaság elnökségi tagja készítette, az írást az ő szíves engedélyével közöljük. 

 facebook-logo-966bbfbc34-seeklogo_com.pngSzakmai hírekért, újdonságokért, programajánlókért, üzletfejlesztéssel, német & osztrák
piacralépéssel kapcsolatos hírekért 
kövessen minket a Facebookon is!

Üzletfejlesztés és piacralépés német nyelvterületen címmel rendszeresen tartunk B2B Workshopokat. A soron következő márciusi rendezvényről az alábbi képre kattintva találnak bővebb információt!

uzletfejlesztes_2.jpg