Deglobalizáció - Nehéz az út vissza Európába

Deglobalizáció vagy reglobalizáció? Milyen potenciál rejlik a magyar cégek számára az osztrák és német cégek Ázsiából történő hazatérésében?

Korábban értekeztünk arról, hogy a covid / háború / energiaválság vajon mennyire befolyásolja a beszerzési láncokat (nagyon), és ez vajon jelent-e új lehetőségeket például a magyar cégek számára?  

Az Ázsiába kiszervezett gyártás Európába történő visszahozásával kapcsolatban jelent meg egy érdekes cikk a Wiener Zeitungban, az ezzel kapcsolatos nehézségeket és dilemmákat szeretnénk alább összefoglalni.

A cikk szerint a viszonylag fiatal, ám rendkívül sikeres osztrák kerékpár-gyártó, a Woom szeretné visszahozni termékei gyártását Ázsiából. Ez viszont nem olyan egyszerű, mint elsőre gondolták és jelentős problémákkal néznek szembe.

woom2.jpg

Forrás: Woom

A klosterneuburgi (Alsó-Ausztria, gyakorlatilag Bécs elővárosa) székhelyű cég kerékpárgyártó sikere már a koronajárvány előtt is figyelemre méltó volt. A 2013-ban alapított vállalat bevétele 2019-ben elérte a 38,2 millió eurót, majd jött a koronavírus, és a vásárlói szokások megváltozása miatt (pl. a kerékpározás előnyben részesítése a tömegközlekedés helyett) az értékesítés még jobban szárnyalt. 2020-ban már 64,8 millió euró volt a bevétel, 2021-ben 86 millió. Az alkalmazottak száma 200-ra nőtt, 2023 közepére a tervek szerint 300 lesz a létszám, az üzlet tehát meglehetősen jól megy. Egyes termékek gyártását főleg költséghatékonysági okok miatt helyezték ki korábban (értsd: a járvány előtt) Ázsiába, a munkaerő olcsó volt, a szállítás viszonylag gyors és egyszerű. De bármennyire is volt élénk kereslet a Woom-kerékpárokra, a cég egyre nehezebben tudta beszerezni Ázsiából a szükséges alkatrészeket. Az ügyfeleknek sokszor hetekig, hónapokig kellett várni a megrendelt kerékpárokra, pont úgy, mint sok esetben az autóiparban. "Egy kerékpár több mint 50 különálló alkatrészből áll, ha csak egy is hiányzik, nem lehet befejezni a terméket " - mondta Belinda Ableitinger szóvivő. Az alkatrészek szállítási ideje néhány héttől akár két évig terjedhet.

A hiány azt jelentette, hogy a Woom kerékpárok ára kilőtt, ugyanis a cég egyre kevésbé volt képes kielégíteni a növekvő keresletet. A vállalat ezért úgy döntött, hogy Kambodzsából, Vietnamból és Bangladesből visszahozza a termelést Európába. Hamar kiderült azonban, hogy nem is olyan könnyű túljárni a globalizáció eszén.

Gyártás

A Woom tavaly óta Lengyelországban gyártja a kerékpárok egy részét. „Középtávú célunk, hogy a termelést a keresleti piacokhoz közel helyezzük el, és Európából kiszolgáljuk az európai keresletet” – mondja Ableitinger. "A lehető legrövidebb, legmegbízhatóbb és legzöldebb ellátási láncokat szeretnénk kialakítani." A koronajárvány idején az ellátási láncokra pont az ellenkezője volt igaz. A konténerárak és szállítási költségek az egekbe szöktek. Az ázsiai üzemek leállították a termelést a bezárások miatt. Amióta Oroszország megtámadta Ukrajnát, az Ázsia és Európa közötti - Oroszországon áthaladó - vasútvonal sem megbízható már.

 

transportation_after_covi19.jpg

Forrás

"Az elmúlt hónapokban tapasztalható deglobalizációs folyamatok ellenére a jelenlegi lépések a korábbi állapotokhoz történő visszatérés felé mutatnak, azonban koránt sem biztos, hogy ez a vissza-térés tényleges visszatérés lesz-e, vagy új rendező elvek alapján kialakuló reglobalizáció?"

Forrás

A cég három intézkedéssel szándékozik megoldani az ellátási lánc problémáit. A lengyelországi áttelepülés mellett (arról nem szól a cikk, hogy miért pont Lengyelországba helyezték át a termelést) a termelésben robotokat terveznek alkalmazni. Emellett a cég jelentős raktározási kapacitást épített ki, hogy a szükséges alkatrészek mindig rendelkezésre álljanak.  

"Módosítottuk az ellátási láncunkkal kapcsolatos stratégiát, már nem csak valós időben gyártunk" - mondja Ableitinger.

A Woom a szükségesnél több egyedi alkatrészt vásárolt - azok az alkatrészek, amelyekre éppen nincsen szükség, raktárba kerültek. Ez azonban értelemszerűen a költségeket is növelte, csakúgy, mint az új lengyel létrehozásához kapcsolódó költségek.

„Lengyelországban a bérköltségek négyszer magasabbak, mint Ázsiában”

Robotok a gyártásban 

A versenyképesség megőrzése érdekében a jövőben a munka nagy részét robotoknak kell elvégezniük. "A keretek és villák automatizált gyártása központi szerepet játszik ebben" - mondja. Ennek az automatizált gyártásnak a fejlesztési és beruházási költségei azonban rendkívül magasak. A további bővítésről és a megfelelő időpontról tehát még nem született döntés. Európában a másik jelentős költségtényező – és egyben rizikófaktor- az emelkedő energiaár. Magasabb bérek, drága robotok, növekvő energiaárak. Nehéz a visszaút Európába. Úgy tűnik, mielőtt az osztrák cég megoldana egy problémát rögtön szemben találja magát további hárommal.

A termékeik iránti kereslet továbbra is jelentős, hiszen a kerékpározás és a fenntartható mobilitás ma már megatrendek.

"Csak 2021-ben 290.000 kerékpárt adtunk el a világ több mint 30 országában, a közelmúltban összesen 500.000 Woom kerékpár gördült le a gyártósorról" .

 A cég természetesen továbbra is meg akarja lovagolni a fenntarthatósági hullámot. Ugyanakkor nem világos, hogy a kerékpárok gyártása hol fog történni a jövőben. Egy biztos: a szállítási idők a kerékpáriparban továbbra is kihívást jelentenek.  

"Javasoljuk ügyfeleinknek, hogy iratkozzanak fel a várólistára."

 

És mi vonható le ebből számunkra? Egyrészt a célpiacunknak számító német és osztrák cégek esetében valós az igény, hogy termelésük egy részét visszahozzák Ázsiából Európába, annak is a keleti felébe, ugyanakkor egyre inkább nyilvánvaló, hogy a jelenlegi helyzetben – 2022 őszén – ez nem a költséghatékonyságról szól, hiszen a termelés költségei (telephelylétesítés, munkaerőköltség, energiaköltség) lényegesen magasabbak, mint Ázsiában, ugyanakkor a termelés folytonossága jó esetben kiszámíthatóbbá válik. Ilyen szempontból tehát egy (régi) új piac nyílik akár a hazai beszállítók számára is. Tekintve azonban, hogy egy ilyen „visszatelepüléssel” kapcsolatos döntés, pontosabban a döntés végrehajtása meglehetősen időigényes, ez az üzleti potenciál nyilván késéssel jelenik meg a kelet-európai, így a hazai cégek előtt is.

 Forrás: Wiener Zeitung

Update: A téma aktualitását, illetve komplexitását mutatja az alábbi cikk is, avagy mégis vissza a termeléssel Ázsiába?

Kivonulhat a Volkswagen a régióból - Nem hogy Kelet-Közép-Európában lévő gyárainak áttelepítését fontolgatja a Volkswagen, ha nem csökkennek az energiaárak, de még Németországtól is érzékeny búcsút vehetnek.