A német gazdaság lelke: a családi vállalkozások

familienunternehmen_deutschland.jpgA német gazdaság motorját adó családi vállalkozások továbbra is hatalmas forgalmat bonyolítanak és rengeteg embernek adnak munkát a világon. Titkuk valahol az innovációban és mellette a hagyományok megőrzésében keresendő. A Die Deutsche Wirtschaft (DDW) ismét összeállította a legnagyobb német családi vállalatok rangsorát.

Nyugodtan nevezhetjük Németországot a családi vállalkozások hazájának, miután ezek a cégek adják a német gazdaság stabilitását. Ez a számok nyelvén annyit tesz, hogy az ezer legnagyobb családi kézben lévő cég önmagában több mint kétezer milliárd eurós éves forgalmat bonyolít le, és 262 német családi vállalkozás éri el a milliárdos forgalmat, és 318 ilyen vállalkozás számít világpiaci szinten is vezetőnek a saját területén. A Familienunternehmen-ek, ahogy a németek hívják, átlagosan 86 országban látnak el üzleti tevékenységet, és az eladásaik 68 százaléka külföldön történik, mely jelzi a német exportban betöltött szerepük fontosságát is.

A családi vállalkozás rendkívüli fontossága Németország számára, a munkahelyek tekintetében is megmutatkozik. A legjobb ezer családi vállalkozás önmagában több mint 8 millió munkahelyet teremt világszerte. Mivel jelenleg nagy harc folyik a szakmunkásokért, az innovatív munkamodellek, a családsegítés és a gyermekgondozás sok cégnél napirenden van, valamint elterjedt a duális képzés lehetősége is a cégeknél. A sikerességük titka emellett a piacokhoz való alkalmazkodóképességükben és ennek gyorsaságában keresendő, valamint a kutatásra és az innovációra fordított energiájukban keresendő. A DDW rangsora szerint az 1000 legnagyobb családi vállalkozása 6 százalékkal fordít többet kutatás+fejlesztésre, mint a német átlag.

A német családi vállalkozások egyik legszembetűnőbb jellemzője ugyanakkor a hagyomány és az innováció kombinációja. A megújulásra való képesség kéz a kézben jár a vállalatok gyakran évszázados történetével. A top ezer cég átlagos alapítási éve 1925, vagyis átlagosan csaknem száz éves vállalatokról beszélhetünk. Ez a nemzedékről nemzedékre szálló átmenet, bár egyre nehezebbé válik, talán a családi vállalkozások sikerének egyik titka: az új generációktól származó új gondolkodás a legjobb esetben is egészséges kapcsolatban áll a hosszú távú gondolkodással.

familienunternehmen_deutschland_2.jpg

(kép forrása)

A tulajdonosok ugyanakkor nem feltétlenül aktívak az üzletben. A vezető családi vállalkozások 32 százalékában az operatív irányítást külső vezetőre ruházták át. A várakozásoknak megfelelően a forgalom nagyságával nő a külső menedzser igénybevételének gyakorisága: Az egymilliárd eurós vagy azt meghaladó éves forgalmat bonyolító cégek hatvan százaléka rendelkezik családon kívüli menedzsmenttel.

 

A top ezres lista érdekességei

A szektorelosztást tekintve a legnagyobb családi vállalkozások 64,3 százaléka az iparhoz köthető, 17,3 százaléka a kereskedelemhez és 18,4 százaléka a szolgáltatásokhoz. Az ágazatot tekintve az autóipari beszállítók és a gépgyártók állnak az első helyen, ezt követik az építőipari cégek és az autókereskedések.

Ha a területi eloszlásukat nézzük, úgy városok tekintetében Hamburg vezet, itt található messze a legtöbb családi vállalkozás székhelye, szám szerint 61. Mögötte nagy lemaradásban München következik a maga 25 cégével, szorosan mögötte Bréma és Düsseldorf, a maga 21-21 családi vállalatával. A tartományok vizsgálatánál pedig nem meglepő Észak-Rajna-Vesztfália fölénye 254 céggel, mögötte Baden-Württemberg 205-tel, valamint Bajorország 189-cel.

A lista újoncai közül érdemes kiemelni a rögtön a 380. helyen landoló Pfenning Group-ot, amely logisztikai vállalatként a legnagyobb németországi élelmiszeripari-kiskereskedelmi láncokat látja el áruval. A legutóbbi listához képest a legnagyobb ugrást (269 helyet ugorva) a Niedax Group érte el, amely kábeltartó rendszerekkel látja el a nagyobb volumenű építkezéseket, többek között az érdi magyarországi leányvállalatukon keresztül. A legnagyobb veszteséget a divatiparban kell keresnünk, a cipőgyártással foglalkozó ara AG 306 helyett esett az ezres listán, így a 690. helyen áll.

klaus_gehring.jpg

Klaus Gehrig, a Lidl-t és a Kauflandot is tömörítő Schwarz Gruppe vezérigazgatója. (Kép forrása)

Ha a top 100-at vizsgáljuk, a legnagyobb előrelépést többek között az AUNDE textilgyártó konszern, a Fressnapf állateledelgyártó vállalat, vagy a mannheim-i olaj és kenőanyagokat gyártó Fuchs Petrolub érte el. A lista élén ugyanakkor nincs meglepetés, továbbra is a Volkswagen konszern áll a rangsor első helyén, olyan multinacionális családi vállalatokat megelőzve, mint a Lidl-t és a Kauflandot is tömörítő Schwarz Gruppe, a BMW, az Aldi, a Bosch, a Metro vagy éppen a Continental.

Aki további részletekre kíváncsi, keresse fel a DDW weboldalát.

 

Szerző: dr. Dóka Milán, a németországi és ausztriai üzletfejlesztéssel foglalkozó Ungarnconsulting Kft senior üzletfejlesztési és stratégiai menedzsere

 

facebook-logo-966bbfbc34-seeklogo_com.pngSzakmai hírekért, újdonságokért, programajánlókért, üzletfejlesztéssel, német & osztrák piacralépéssel kapcsolatos hírekért kövessen minket a Facebookon is!