Elektromos autók Németországban
Bár a kétezres évek elején még úgy gondolták, 2030-ra már csak elektromos autókat lehet majd forgalomba helyezni, mára már biztosan tudjuk, hogy ez nem így lesz. A környezettudatos elektromos autók népszerűség tekintetében nem tudják felvenni a versenyt a hagyományos társaikkal.
Ismert tény, hogy a magyar gazdaság jelentős arányban függ a német ipartól, azon belül is az autógyártástól. Új stratégiai irány Magyarországon az akkugyártás (az elektromos autókhoz), így adódik a kérdés, milyen trendek jellemzik Németországban az elektromos autók piacát?
Németországban a forgalomba helyezett elektromos autók száma évről évre csökkenő tendenciát mutat. 2024 júliusában például mindössze 30.762 új elektromos meghajtású személygépkocsit helyeztek forgalomba, ez 36,8%-kal kevesebb, mint az előző év azonos hónapjában. Ez azt jelenti, hogy a 2024 júliusában Németországban eladott autóknak mindössze a 12,9%-át tették ki az elektromos autók. Az új forgalomba helyezések legnagyobb részét 35%-kal a benzines autók tették ki, ezt a hibrid, majd a dízelmeghajtású járművek követték. Márkák tekintetében az elmúlt időszakban a Volkswagen, a Mercedes és a BMW örvendenek a legnagyobb népszerűségnek.
Elektromos autó töltése. A fotó illusztráció, forrás: Depositphotos
De miért is nem döntenek az emberek az elektromos autók mellett? A legfőbb ok biztosan az elektromos járművek meglehetősen magas ára. Tavaly a német kormány kezdetben eltörölte az elektromos autók vásárlási prémiumát, és meglepő módon ősszel a magánvásárlóknak járó támogatást is megszüntette. A relatív olcsó autókat gyártó Daciánál is minimum 20.000 euróval (mai árfolyamon nagyjából 8 millió forinttal) kell számolni. Ehhez hozzátartozik az is, hogy az elektromos autók nem tudnak betörni a használt autók piacára. A legtöbb autóvásárlás előtt álló ember kételkedik a használt e-autók akkumulátorának állapotában, illetve a használtautó- piacon is kedvezőbb áron kaphatók a benzinnel működő járművek.
A NDR felmérése is alátámasztja, hogy a (német) autósok többsége bizalmatlan az e-autókkal kapcsolatban: tíz megkérdezett autósból hat nem venne elektromos autót, ha holnap új autót kellene vásárolnia és mindössze alig több mint egynegyedük tudná elképzelni, hogy elektromos autót vásároljon.
A szkeptikusság pedig elsősorban az elektromos autók korlátozott hatótávból (150-230 km) ered. Ehhez jön még a túl hosszú a töltési idő és nem megfelelő a töltési infrastruktúra. Míg az autópályák mellett és a városközpontokban folyamatosan nő a töltőállomások száma, addig vidéken vagy a ritkán lakott területeken más a helyzet, az emberek jellemzően nem rendelkeznek saját parkolóval és/vagy töltési lehetőséggel. Illetve vannak más problémák is, például a töltőpontok gyakran foglaltak, vagy nagyon messze vannak az emberek otthonától. Emellett a használt akkumulátorok teljesítménye évről évre csökken; ennek kiküszöbölése érdekében sok gyártó garanciát vállal rájuk.
Ezek alapján egyértelmű, hogy ahhoz, hogy az elektromos autók nagyobb teret hódítsanak maguknak, felhasználóbarátabb körülményeket kell teremteni: elengedhetetlen a vásárlási kedvezmény, illetve a töltési infrastruktúra javítása, valamint az akkumulátorok teljesítményének javítása. További áttörést jelenthetne, ha az e-autók a használtautó-piacra is - némi képzavarral élve - "berobbannának".
Bejegyzésünkhöz az alábbi forrásokat használtuk fel:
Adac
Statista
Statista
Agrarheute
Szakmai hírekért, újdonságokért, programajánlókért, üzletfejlesztéssel, német & osztrák
piacralépéssel kapcsolatos hírekért kövessen minket a Facebookon is!